Jako osoby kreatywne nie musimy pisać powieści czy tworzyć obrazów. Wystarczy po prostu wytrwale szukać, czasem bardzo małych, sposobów na poprawę swojego życia i odnalezienia kolejnych powodów do swoistej twórczej radości z „tu i teraz”. Kreatywni ludzie są szczególnie zaangażowani w ideę, że musi istnieć lepsze wyjście, potrafią spojrzeć na sprawy w nowy sposób i rozwiązywać problemy, dostrzegając rzeczy, których inni niewiedzą. Przecież epoka kamienia łupanego nie skończyła się dlatego, że zabrakło kamieni.
Okres związany z pandemią zmusza do twórczego szukania nowych rozwiązań, coraz bardziej na znaczeniu zyskuje kreatywność, oryginalne projekty i pomysły na różnych płaszczyznach. W biznesie i w życiu to przeciwieństwo utknięcia, wypalenia i rezygnacji, odmowa zaakceptowania status quo. Kreatywność to myślenie wykraczające poza normy społeczne. “Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów” – powiedział kiedyś Albert Einstein.
Czy przemysł kreatywny jest sztuką?
W ankiecie przeprowadzonej przez IBM wśród 1,5 tys. szefów korporacji i liderów sektora publicznego na temat tego, co napędza ich w zarządzaniu swoimi firmami w dzisiejszym świecie. Odkryto, że kreatywność została uznana za najważniejszą cechę przywódczą dla sukcesu w biznesie, przewyższającą uczciwość i globalne myślenie. Sektor kreatywny (tzw. przemysł kreatywny) to część rynku tworzona przez podmioty prowadzące działalność związaną z kulturą i technologią, łączące aktywność artystyczną z przedsiębiorczością. W 1942 roku Pablo Picasso zdemontował stary rower i przymocował kierownicę do siedzenia, aby wydobyć podobieństwo do głowy byka. Trudno nie dać się tym oczarować. Ten przykład pomaga nam nabrać lepszego wyobrażenia o znaczeniu kreatywności.
To właśnie kreatywność pozostaje tą sferą, w której człowieka nie są w stanie wyręczyć maszyny i galopująca cyfryzacja. Sektor przemysłów kreatywnych już dziś staje się wiodącą siłą rozwoju gospodarek na całym świecie i wydaje się być najbardziej obiecującym segmentem rynku. Pełne wykorzystanie drzemiącego w nim potencjału stwarza szansę szybkiego rozwoju nie tylko dla podmiotów związanych z branżą, ale także dla całej ekonomii. Branże, z których składa się sektor kreatywny to m.in.: reklama, marketing i PR, architektura, rynek sztuki, rzemiosło, design oraz moda, film, gry video, muzyka, oprogramowanie oraz media. Talent, tolerancja i technologia, tzw. „3T” to podstawowe wartości charakteryzujące klasę kreatywną. “Aby malować, musisz zamknąć oczy i zacząć śpiewać” — mówił Pablo Picasso.
Twórcy przestrzeni
Choć architekci projektują budynki dla swoich klientów z myślą o potrzebach, a twórcy mogą dać upust swoim abstrakcyjnym pomysłom, to wśród wielu z nich pozostaje swoiste przywiązanie do idei bycia artystą, a przynajmniej do idei architektury jako dyscypliny sztuki. Jeśli zdecydujemy się spojrzeć wstecz, zwłaszcza w okresie renesansu, większość architektów, którzy wtedy stali się sławni, byli również artystami. Na przykład Giotto, Michał Anioł i El Greco. Byli to rzeźbiarze lub malarze, którzy później zainteresowali się budową form. Zdecydowanie widzieli bezpośredni lub pośredni związek między sztukami wizualnymi a architekturą.
Architekci w początkowym procesie projektowania dużo szkicują i rysują, wykorzystują różnorodne sztuki wizualne, aby przelać swoją wyobraźnię na papier. Wielu wykazuje tęsknotę za artystyczną perfekcją, czy to w pozyskiwaniu prestiżowych nagród, czy na elewacjach projektowanych budynków. Wszystkie te czynniki wskazują na wiele podobieństw między architektami i artystami. Jednak praktyka procesu projektowania w umyśle architekta popycha go do stania się kreatywnym profesjonalistą, a ich koncepcje często stają się arcydziełami sztuki.
Kiedyś pędzel, dziś kodowanie
Tworzenie oprogramowania wymaga dużej kreatywności. Nieszablonowy koder może złożyć interaktywną instalację artystyczną, stworzyć sztukę generatywną, zaprojektować prototypy produktów, przeprowadzić na żywo przedstawienie twórczości wizualnej, zbudować interaktywną stronę internetową lub stworzyć ekspozycję dźwiękową. Programowanie jest dużą umiejętnością w sensie rzemieślniczym, którą można również wykorzystać do tworzenia sztuki; z kodem jako zasobem do stworzenia pięknego produktu końcowego.
Kod komputerowy jest sam w sobie formą sztuki, ponieważ tekst kodu można ułożyć tak, aby tworzył określony obiekt to także narzędzie do tworzenia innych form wyrazu, takich jak strony internetowe, gry wideo, czy muzyka. W tym celu niektóre grupy muzyczne wykorzystują kodowanie na żywo do tworzenia muzyki i obrazów do występów na żywo. To nie tylko rozwiązywanie problemów technicznych, ale także opracowywanie nowych technik. Spróbuj stworzyć wyjątkowe narzędzia, które zbudują proces twórczy, a jednocześnie zoptymalizują pracę. Kodowanie jednak nie wiąże się z całkowitą wolnością ekspresji w taki sam sposób jak sztuka i muzyka, a kreatywność związana z kodowaniem jest kreatywnością bardziej techniczną.
“Biznes jest kreatywny. To jak malowanie. Zaczynasz od pustego płótna. Możesz namalować wszystko – cokolwiek chcesz – i właśnie to jest twój pierwszy problem. Na każdy dobry obraz, jaki mógłbyś stworzyć, jest milion złych obrazów, które tylko bolą, by spłynąć z twojego pędzla. Wybierasz kolor. Następny kolor, który wybierzesz, musi współpracować z pierwszym kolorem. Trzeci kolor musi współpracować z pierwszym i drugim…” – napisał Richard Branson w książce „Business Stripped Bare”.
Kluczem jest innowacja
Motorem napędowym cywilizacji od zawsze były pomysły, a ich najczęstszą inspiracją natura i sztuka. Bycie kreatywnym pomaga rozwiązywać problemy we wszystkich dziedzinach życia i pracy. Dla przykładu PR to też dziedzina, która często jest źle rozumiana, ponieważ wiele kanałów pokrywa się obecnie ze zwykłymi kanałami marketingu cyfrowego. Powszechnie stosowany na całym świecie marketing jest systemem tworzonym przez określone elementy, które ze względu na występujące wewnętrzne relacje muszą być analizowane, projektowane i stosowane łącznie. Ma on na celu dotarcie do obecnych i potencjalnych klientów, podczas gdy public relations polega na utrzymywaniu pozytywnych relacji z grupą zainteresowaną organizacją lub marką np. klientami, mediami, pracownikami i akcjonariuszami. Nie jest to łatwe zadania i wymaga coraz więcej oryginalnego podejścia. Jednak w wielu organizacjach wciąż, mylnie interpretuje się obszary zastosowania dla działań tych dwóch strategicznych obszarów.