Zdarzało Ci się podejmować wielokrotne próby zerwania z nałogiem? Zwykle jednak poddawałaś się już po kilku dniach? Jak skutecznie i raz na zawsze powiedzieć sobie „dość”? Podpowiadamy.

Wyznacz datę zerwania z nałogiem

Daj sobie kilka dni na to, by porządnie przemyśleć swoją decyzję i odpowiednio się do niej przygotować. Nieważne z jakiego rodzaju nałogiem się zmagasz, usuń ze swojej drogi wszystko to, co mogłoby o nim przypominać. Jeśli więc chcesz radykalnie zerwać z cukrem, pozbądź się z domu wszystkich zapasów słodyczy. Jeśli chcesz przestać palić, usuń wszystkie popielniczki, zamieć sprzed domu niedopałki.

Poinformuj o tym bliskich

Poinformuj swoją rodzinę, przyjaciół i współpracowników o tym, że zdecydowałaś się zerwać z nałogiem, poproś ich o wsparcie i zrozumienie. Im więcej osób wie o tym, że starasz się zwalczyć nałóg, tym większa szansa, że się nie wyłamiesz. W innym wypadku musiałabyś pewnie tłumaczyć się wszystkim dlaczego nie podołałaś.

Zaprzyjaźnij się z ludźmi, którzy zmagają się z podobnym problemem

Niech to będzie koło wsparcia i regularne zajęcia, podczas których będziesz mogła podzielić się swoją historią i zapoznać z historiami innych. Jeśli w Twoim mieście nie funkcjonuje żadna zorganizowana grupa z pewnością znajdziesz odpowiednią w internecie. Poszukaj też blogów tematycznych, a w księgarni nabądź poradnik, który zasugeruje Ci, co robić w trudnych momentach. Im bardziej zgłębisz temat tym łatwiej będzie Ci się z nim uporać. Przekonasz się, że inni przechodzili dokładnie tę samą drogę, którą Ty idziesz obecnie, a za jakiś czas, kiedy do grupy dołączą nowicjusze to Ty będziesz mogła udzielić im rad i wsparcia.

Odwróć swoją uwagę od problemu

Możesz zacząć uprawiać sport. Świetnie sprawdzi się tu joga czy inne metody relaksacji. Korzystaj też z basenu czy roweru. Zapisz się na kurs jazdy konnej, gry na pianinie czy lekcje angielskiego. Staraj się odwrócić swoją uwagę od problemu. Będzie to potrzebne szczególnie w pierwszej fazie rozstawania się z nałogiem. A kto wie, po jakimś czasie może przemienić się w pasję.

Celebruj sukcesy

Nagradzaj się za to, że dobrze Ci idzie. Raz w tygodniu czy raz w miesiącu spraw sobie małą przyjemność jak relaksacyjna kąpiel czy wyjście do kina. A przy okrągłych okazjach kup sobie większy gadżet np. stylowe i eleganckie perfumy 5th Avenue, bilet na koncert czy małe wakacje za miastem. Ważne byś znalazła zastępstwo i rekompensatę. Wtedy rzadziej tęsknić będziesz do nałogu, a bardziej starać się, by dobrnąć do kolejnej rocznicy.

Syndrom odstawienia

W pierwszych tygodniach od rzucania nałogu może towarzyszyć Ci tzw. syndrom odstawienia. To nic innego jak charakterystyczny zestaw objawów takich jak ból głowy, pogorszenie nastroju, wzmożona potliwość, nudności, bezsenność czy drażliwość. Nie martw się tym, pamiętaj że z każdym dniem będzie Ci lżej. W początkowej fazie staraj się dbać o siebie i sprawiaj sobie dużo przyjemności. Odpoczywaj z książką, spaceruj, bierz orzeźwiające prysznice i kąpiele, zapisz się na masaż albo zaserwuj sobie zdrowy obiad. Głowa do góry, za kilka dni będzie dużo lepiej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here